Extra beheersvergoeding Harmoniezaal Linne

Extra beheersvergoeding Harmoniezaal Linne

Van: Werkgroep Stichting Leef Linne met ondersteuning van een brede coalitie van verengingen, stichtingen en inwoners in Linne

Aan: De Gemeenteraad van de gemeente Maasgouw

Linne, november 2024

Geachte leden van de gemeenteraad,

Jullie staan voor een besluit om de Harmoniezaal in Linne aan te kopen waarbij stichting Gemeenschapshuis Linne in oprichting de exploitatie op zich neemt. Met deze hartenkreet vanuit de gemeenschap Linne willen wij uw vragen om extra financiële ondersteuning vrij te maken binnen de gemeentelijke begroting 2025 in het belang van de stichting Gemeenschapshuis Linne in oprichting.

Wij verzoeken concreet om een extra financiële bijdrage van €35.000 per jaar voor de jaren 2025 en 2026, bovenop de al gemaakte afspraken tussen de gemeente en het bestuur van de stichting.

Dit is een eenmalige investering die nodig is om het gemeenschapshuis succesvol te laten herstarten na een lange periode van gedeeltelijke inactiviteit.

Waarom deze extra bijdrage nodig is.

Het belang van een succesvolle heropening kan niet genoeg worden benadrukt; het gemeenschapshuis vervult straks weer een essentiële rol in het sociale leven van Linne en biedt ruimte voor uiteenlopende activiteiten die bijdragen aan de samenhang en het welzijn van onze gemeenschap. Dat zijn we allemaal met elkaar eens. Dit is immers niet voor niets opgenomen in de meeste verkiezingsprogramma’s van uw partijen.

Iedereen in Linne is ook vol lof over de kartrekkers die het gemeenschapshuis Linne nieuw leven inblazen, maar velen denken ook dat het voor deze kanjers een zeer grote uitdaging wordt om dit te doen zonder zo nu en dan een beroep te doen op betaalde krachten die gericht beheerstaken uitvoeren.

Na een lange periode van sluiting loopt men een groot risico om het gemeenschapshuis meteen volledig door vrijwilligers te laten beheren. Er is geen ruimte om te experimenteren, het moet meteen goed gaan. De stap van een professioneel gerund gemeenschapshuis naar een volledig vrijwillig beheerd model is te groot om zonder tussenstappen te nemen. Er zijn veel argumenten voor een tijdelijke extra financiële ondersteuning die we hieronder benoemen.

Heropstartfase na langdurige sluiting
Het gemeenschapshuis is een aanzienlijke periode gesloten geweest. Dit heeft geleid tot een afname van betrokkenheid van vrijwilligers en bezoekers. Een (parttime) professioneel beheerder en incidentele externe ondersteuning kan een essentiële rol spelen in het coördineren van activiteiten en het heropbouwen van alle activiteiten en werkzaamheden rondom het gemeenschapshuis. De overgang van het ene model naar het andere model is nu te radicaal. Er is behoefte aan een periode van stabiliteit en structuur om het gemeenschapshuis weer aantrekkelijk en functioneel te maken voor zowel gebruikers als potentiële vrijwilligers. 

Sociaal-maatschappelijke functie
Het gemeenschapshuis vervult een belangrijke functie in Linne. Het biedt ruimte aan activiteiten voor jong en oud, van sport en cultuur tot educatie en ontmoetingsactiviteiten. Zonder goede organisatie en begeleiding kan dit aanbod onder druk komen te staan. Het afgelopen jaar heeft het verenigingsleven al een flinke klap te verwerken gehad met de sluiting van een groot deel van het gemeenschapshuis. Met name een tijdelijke professionele beheerder helpt dit cruciale aanbod tot stand te brengen en te  houden.

Een beheerder zorgt voor continuïteit
Continuïteit is cruciaal in deze herstartfase. Waar vrijwilligers vaak wisselen of op onregelmatige basis beschikbaar zijn, kan een professionele parttime beheerder voor de benodigde stabiliteit zorgen en belangrijke taken overzien zoals de planning, onderhoud en communicatie met huurders en gebruikers. Denk ook aan aspecten zoals sociale en fysieke hygiëne. 

Vrijwilligerswerving en begeleiding
Het opbouwen van een stevig vrijwilligersnetwerk kost tijd en moeite. Een parttime beheerder kan gericht werken aan het aantrekken en behouden van vrijwilligers door hen goed te begeleiden en taken te coördineren. Dit draagt bij aan de lange termijn zelfredzaamheid van het gemeenschapshuis. Het vergt hoe dan ook tijd en kennis om een groep gepassioneerde vrijwilligers te boeien, te binden, te scholen en te trainen om straks op basis van gedeeld leiderschap het gemeenschapshuis zelfstandig te runnen. Er moet stomweg eerst een team van worden gemaakt. Door extra woningbouw zijn er veel jonge mensen komen wonen in Linne. Het is belangrijk deze jonge mensen ook te binden aan de gemeenschap en het gemeenschapshuis. En juist zij hebben meer begeleiding nodig.

Toekomstige zelfredzaamheid
Wij verwachten dat het na deze periode van twee jaar mogelijk is om het gemeenschapshuis volledig met vrijwilligers te beheren. De beheerder zal dan een solide basis hebben gelegd en voldoende vrijwilligers hebben geworven en getraind om de taken over te nemen. Of het bedrijfsmodel voorziet er dan in dat extra activiteiten meer middelen genereren waardoor deze betaalde beheerstaken uit de eigen begroting te bekostigen zijn. 

Samenvattend
Wij vragen daarom dus een financiële bijdrage van € 35.000,00 per jaar, voor de komende twee jaar. Hiermee kan de stichting dus een parttime beheerder aanstellen of beheerstaken tegen betaling uit laten voeren wat ervoor zorgt dat het gemeenschapshuis weer op de kaart wordt gezet als bruisend middelpunt in Linne.
 
Het uiteindelijk doel blijft hetzelfde, waarbij na deze periode van twee jaar het gemeenschapshuis voldoende vrijwilligers heeft om op basis van gedeeld leiderschap zelfstandig te kunnen functioneren zonder betaalde krachten of zonder extra financiële ondersteuning.
 
Wij vertrouwen erop dat u het belang van deze tijdelijke investering inziet voor de lange termijn levensvatbaarheid van ons gemeenschapshuis in Linne.

Met vriendelijke groet,

Werkgroep Stichting Leef Linne met ondersteuning van een brede coalitie van verengingen, stichtingen en inwoners in Linne, o.a: 

Thijs Vossen, voorzitter Leef Linne
Paul Reijnders, voorzitter harmonie
Marcel Suntjens, voorzitter mannenkoor
Tim Suntjens, voorzitter Kwekkerte
Michel Theelen, voorzitter toneelvereniging

DELEN:

Reacties